Prabangi pakuotė ir tvarumas – kaip suderinti?
Per pasauliui ritantis stiprėjančiai tvarumo bangai, prekių gamintojai ieško kelių, kaip veiklą vystyti darniau, o produktus paversti lengviau perdirbamais, mažiau veikiančiais aplinką. Čia itin aktualios prekių pakuotės, kurios vis dar atlieka svarbų produkto kokybės užtikrinimo bei rinkodaros vaidmenį, tačiau neišvengiamai patenka į atliekas. Ar gali pakuotė būti ekologiškesnė, tačiau ne mažiau dekoratyvi? Kaip išlaikyti tvarumo ir ekonomiškumo balansą? Ar įmanoma būti tvariam ir kartu – itin šiuolaikiškam? Ekspertai tikina, kad atsakymų ieškoti reikia pasitelkus kūrybiškumą ir inovatyvius sprendimus.
Pagrindines produkto pakuotės rinkodaros funkcijas – informuoti vartotoją ir suteikti produktui išskirtinumo – dažniausiai atlieka ant pakuotės esančios etiketės. Tuo tikslu dažnai kuriamos itin dekoratyvios etiketės, pasižyminčios puošybos elementais ir ryškiomis spalvomis. Vertinant per tvarumo prizmę, etiketės, kurių gamyboje sunaudojama daug dažų, yra sunkiau perdirbamos ir palieka didesnį pėdsaką aplinkoje.
Pasak Žilvino Salatkos, UAB „PakMarkas“ produkto vadovo, šis aspektas ypač aktualus gamintojams, naudojantiems stiklo tarą, pavyzdžiui, alkoholinių gėrimų kompanijoms.
„Jei, tarkime, plastiko etiketės dar gali būti perdirbamos kartu su PP arba PE pakuote, tai popierinės etiketės nuo stiklo arba PET taros atskiriamos nuplaunant ir utilizuojamos sudeginant. Bėda ta, kad popierinės etiketės, ypač klijuojamos ant prabangių prekių, dažnai spausdinamos su didele dažų išeiga. O dažai yra medžiaga, sudaryta iš įvairių cheminių komponentų, kurie net ir utilizuojant etiketę palieka nepageidautiną poveikį gamtai. Tad norint pasiekti didesnio tvarumo, vienareikšmiškai reikėtų mažinti sunaudojamų dažų kiekius“, – aiškina Baltijos šalyse pirmaujančios produktų etikečių spausdinimo bendrovės „PakMarkas“ ekspertas.
Ir tvaru, ir gražu
Klausimas, kaip sukurti patrauklią, išsiskiriančią, prabangią pakuotę ir tuo pačių atitikti tvarumo tendencijas, gamintojams aktualus ne vien dėl didėjančio vartotojų sąmoningumo. Griežtinamas ES ekologinis reglamentavimas taipogi kelia vis naujus reikalavimus gamybos sektoriaus kompanijoms.
„Be to, kompanijos veikiančios premium segmente puikiai supranta, kad jų produktai patenka ant ypač motyvuotų ir daug pasiekusių žmonių stalo, kuriems ne tas pats, kokioje aplinkoje gyventi, ką valgyti, ką gerti, kuo kvėpuoti. Ir tai sąlygoja pasirinkimus. Tad čia svarbu visuma: kokybė ir įvaizdis, patogumas ir prieinamumas, tvarumas ir ekologiškumas, išskirtinumas ir stabilumas“, – sako Ž. Salatka, iš klientų neretai sulaukiantis klausimų apie tvaresnius etikečių bei pakuočių gamybos variantus.
Dizaino agentūros „Critical“ meno vadovas Benjaminas Alimas pritaria, kad greta funkcinių bei estetinių pakuočių reikalavimų jau atsiranda ir tvarumo aspektas, tačiau šioje srityje tebesama iššūkių.
„Su tvarumo poreikiu susiduriame vis dažniau, šis poreikis atkeliauja iš klientų arba kyla dizaino užduoties formavimo procese. Tvarumas pamažu tampa svarbiu projekto kriterijumi, o ne tiesiog pridėtine verte. Dažniausiai pakuočių tvarumo poreikis yra susijęs su klientų siekiu tausoti gamtą: naudoti mažesnį kiekį ir įvairovę medžiagų, o naudojamas perdirbti, kompostuoti arba užtikrinti teisingą jų utilizavimą, apie tai informuojant vartotojus. Tačiau ne paslaptis, jog tvarios medžiagos kainuoja daugiau, tad galutinė pakuotės kaina išauga. Nemažai apklausų parodė, kad vartotojai, nors ir deklaruoja tvarumo siekį, yra retai pasiryžę mokėti daugiau už tvarius produktus. Galiausiai, tvarumą dažnai lemia ir trumpalaikis išskaičiavimas“, – dėsto B. Alimas.
Tad kaip savo produkciją ne tik gaminti, bet ir pakuoti tvariau, kartu išlaikant ir produkto išvaizdos koncepciją, ir prabangos pojūtį? Ekspertai siūlo remtis kitų šalių pavyzdžiais, ypač ateinančiais iš tendencijas diktuojančios Skandinavijos.
Vakarų Europoje įsivyravusi paprastumo, minimalizmo kryptis. Ant produktų etikečių atspausdinami tik būtini tekstai ar ženklai, o gan dideli plotai tiesiog paliekami natūralūs. Tuo tarpu Lietuvoje prekių gamintojai dar renkasi itin margus etikečių dizainus, kuriems sunaudojama daug dažų. „PakMarkas“ skelbia dabar sunaudojantis apie 20% daugiau dažų nei prieš penketą metų, o tai liudija, kad spalvingų, rėksmingų etikečių mada vis dar gaji.
Užsienio gamintojų pavyzdžiai rodo, kad prabangiau – tai nebūtinai daugiau. Išskirtinę, tačiau už gausiai dažais nuspalvintą aplinkai draugiškesnę etiketę galima sukurti išnaudojant inovatyvias medžiagas: šaltą folijavimą ar specialų laką, kuris sukuria prisilietimo pojūtį. Galima naudoti tvaresnes plėveles ar tiesiog rinktis minimalizmą, kai etiketę puošia ne dekoras, o jos natūralios medžiaginės savybės.
„Smagu matyti, kad kai kurie dizaineriai jau išnaudoja natūralaus paprasto ar dekoratyvinio popieriaus grožį. Pasirinkus tinkamą atspalvį – balsvą, rusvą, rožinį, gelsvą, žalsvą (jų tikrai yra nemažai) – galima sukurti išties prabangų ir aplinkai draugiškesnį dizainą. Kai kurios medžiagos padarytos iš perdirbtų žolių arba vaisių atrodo išties puošniai“, – tikina Ž. Salatka. Jis pripažįsta, kad renkantis tvaresnę medžiagą etiketės konstrukcija dažnai kelia daugiau iššūkių, tačiau dizaineriams pavyksta trūkumus paversti privalumais.
Sprendimų yra
Kalbant apie etiketes, reikia nepamiršti, kad jos – pakuotės dalis. Ekspertai pabrėžia, kad etiketės spauda tėra vienas iš daugelio aspektų, prisidedančių prie tvarumo, o rinkoje tebejaučiamas tvarių įpakavimo sprendimų trūkumas.
„Dažnu atveju gamintojai negali pasiūlyti technologinių sprendimų, kurie užtikrintų tokį patį tvirtumą, atsparumą aplinkos poveikiams ir estetiką, kaip, pavyzdžiui, kombinuotų medžiagų pakuotės analogai. Agentūroje esame diskutavę ir išsikėlę tikslą mąstyti apie tvarumą kompleksiškai. Susiduriame su projektais, kurių metu sprendžiame, kaip sumažinti energijos ir žmogiškųjų resursų poreikį pakuočių adaptacijoms. Kurdami pakuotes atsižvelgiame ir į jų logistikos iššūkius, pavyzdžiui – kompaktišką pakavimą į antrines pakuotes ir su tuo susijusį transporto emisijų mažinimą. Galiausiai, tvarumas yra susijęs su visų projektų grandžių darbuotojų gerove ir sveikata“, – kalba „Critical“ meno vadovas B. Alimas.
„PakMarko“ ekspertas pastebi, kad ne visas pakuotes šiandien įmanoma perdirbti, maža to, į sąvartynus vis dar patenka ir labai didelė dalis perdirbti tinkamų pakuočių. Taigi šiandienos sprendimas ieškantiems tvaresnio kelio – etiketės iš lengviau suyrančių medžiagų (pavyzdžiui popieriaus), kad patekusios tarp atliekų, padarytų kuo mažesnį poveikį gamtai. Tačiau išties norintiems prisidėti prie švaresnės aplinkos vertėtų įsivertinti įvairius savo gaminamo produkto ypatumus ir rasti geriausiai poreikius atitinkantį sprendimą.
„Vieną atsakymą sunku pateikti, nes tai labai priklauso nuo įmonės ir produkto. Pavyzdžiui, gėrimų gamintojai dažnai pilsto skysčius į PET tarą. O PET yra viena geriausiai perdirbamų medžiagų, be to, perdirbti surenkami pakankamai ženklūs šios taros kiekiai. Tad PET taros etiketes geriausia būtų gaminti iš PP arba PE, tačiau su nuplaunamais klijais, kad etiketes galima būtų pašalinti iš perdirbti skirtos PET masės. Bendra situacija ženkliai pasikeis, kai pavyks surinkti ir perdirbti didesnę visų pakuočių rūšių dalį. Tada plastikinės etiketės bus ekologiškesnės už popierines, o pačios ekologiškiausios, ko gero, bus etiketės, pagamintos iš perdirbto plastiko“, – sako Ž. Salatka.